DIF-idrætten tager ansvar

DIF præsenterede på årsmødet 4. maj som en af de første civilsamfundsorganisationer i Danmark en ESG-rapport. Sammen med bl.a. en ansvarsrapport og en ordning til forbund lægger DIF-idrætten endnu et lag på sit ansvar inden for både klima og miljø, det sociale område og på ledelsesgangene.

Biodiversiteten har fået en central plads på landets golfbaner. Her i Trelleborg Golfklub i Slagelse med bistader i roughen.

Det spirer med gode initiativer i idrætten. Både lokalt i foreningerne og i idrættens forbund skyder det frem med miljø- og klimatiltag og sociale indsatser. De gode tiltag er nu forsøgt samlet op, og på DIF’s (Danmarks Idrætsforbund) repræsentantskabs- og årsmøde den 3-4. maj blev der præsenteret både en ESG-rapport for DIF og en ansvarsrapport for forbundene, der skal kvalificere indsatsen og inspirere på tværs af de 62 forbund.

”Vores udgangspunkt er, at vi som idræt altid vil være på vej. For idrætten bliver aldrig bæredygtig, men vi har et stort ansvar for hele tiden at forbedre det aftryk, vi sætter på verden, når vi bevæger danskerne både fysisk og til de store samlende sportsbegivenheder. Den forpligtelse begynder hos os selv. Med vores ESG-rapport og ansvarsrapport har vi nu konkrete redskaber til at måle på indsatsen og inspirere med gode løsninger på tværs i idrætten,” siger bestyrelsesmedlem i DIF og formand for ESG-arbejdsgruppen Jens Hornemann.

Grønnere idrætter
På årsmødet blev der optaget fem nye forbund i ’Grøn Idræt’-ordningen, så der nu samlet er 13 forbund, der har forpligtet sig til at arbejde for at forbedre deres aftryk på alt fra offentlig transport og samkørsel til biodiversitet på golfbaner og skovrejsning til mesterskaber.

”Vi er glade for, at så mange af vores forbund, der har som hovedformål at udvikle gode idrætstilbud, også har lyst til at tage et ansvar for det aftryk, de sætter med blandt andet deres stævner og i dagligdagen i foreningslivet. Det har været enormt positivt at opleve, og det er også tydeligt, at der bliver inspireret på tværs af idrætter,” siger Rikke Rønholt, der er bestyrelsesmedlem i DIF med fokus på klima og miljø.

Forbund under ”Grøn idræt” er nu som følger:

• DanskHåndbold (NY)
  • Dansk Kano og Kajak Forbund (NY)
  • Dansk Forening for Rosport (NY)
  • Dansk Sejlunion (NY)
  • Danmarks Motor Union (NY)
  • Dansk Hanggliding og Paragliding Union
  • Dansk Automobil Sports Union
  • Dansk Boldspil-Union
  • Dansk Golf Union
  • Dansk Orienterings-forbund
  • Dansk Skytte Union
  • Surf & Sup Danmark
  • Triatlon Danmark

Læs mere om DIF og forbundenes ansvarsrapport og DIF’s ESG-rapport og hent dem her.

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 8.500 idrætsforeninger og knap 2,1 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.

Foreninger på tværs af Aalborg og Jammerbugt skal bidrage til at løfte børne- og ungeidrætten i Danmark15.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

DIF fortsætter med at finde spydspidsforeninger, der skal tegne ’Fremtidens Idræt for Børn og Unge’ i det historiske partnerskab med A.P. Møller Fonden. Foreningerne er sat sammen til klynger, og hen over kommunegrænsen mellem Aalborg og Jammerbugt skal Vestbjerg IF, Biersted IF og IF Fremad Nørhalne samarbejde om at udvikle deres idrætsmiljøer på tværs af deres flerstrengede afdelinger

Nyt foreningssamarbejde: Lokale foreninger i Rudersdal og Furesø skal bidrage til at løfte børne- og ungeidrætten i Danmark15.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

DIF fortsætter med at finde spydspidsforeninger, der skal tegne ’Fremtidens Idræt for Børn og Unge’ i det historiske partnerskab med A.P. Møller Fonden. Foreningerne er sat sammen til lokale klynger, og i Rudersdal og Furesø skal FC Holte, Farum-Holte Volleyball og Holte IF Håndbold samarbejde om at udvikle deres idrætsmiljøer.