Hurtige afrikanere vil sætte nye rekorder til Copenhagen Marathon

Copenhagen Marathon er vokset i anseelse hos verdenseliten. Hos både mænd og kvinder er der bestilt rekordhøjt tempo for at give de danske tilskuere rekorder til gengæld for fremmødet.

Rodah Chepkorir Tanui fra Etiopien vil forsøge at slå sin egen løbsrekord, når hun på søndag skal forsøge at genvinde Copenhagen Marathon. Der er kraftigt bud efter nye løbsrekorder hos både mænd og kvinder efter, både Copenhagen Marathon som begivenhed og Københavns flade og hurtige rute er vokset i  anseelse hos verdenseliten.
Rodah Chepkorir Tanui fra Etiopien vil forsøge at slå sin egen løbsrekord, når hun på søndag skal forsøge at genvinde Copenhagen Marathon. Der er kraftigt bud efter nye løbsrekorder hos både mænd og kvinder efter, både Copenhagen Marathon som begivenhed og Københavns flade og hurtige rute er vokset i anseelse hos verdenseliten. Sparta Atletik & Løb

Det internationale niveau i elitefeltet er rekordhøjt forud for søndagens Copenhagen Marathon. Sidste års vinder hos kvinderne, Rodah Chepkorir, satte ved den lejlighed ny løbsrekord, men kenyaneren kommer i år til at kæmpe hårdt for at gentage sin sejr. Den to år gamle løbsrekord hos mændene synes også at stå for fald med deltagelse af den etiopiske favorit, Gadisa Birhanu.

Med samtlige 15.000 startnumre udsolgt satte Copenhagen Marathon allerede i januar en rekord. På søndag kan der meget vel falde flere rekorder, når det hidtil stærkeste startfelt sendes ud i Københavns gader. Hele 11 kvinder tilmeldt med en tid under 2½ time taler for sig selv. Det er det hidtil højeste niveau i et maratonløb på dansk grund. Sidste års vinder, Rodah Chepkorir, topper listen med den løbsrekord på 2:23,14, som hun satte i fjor. Den 33-årige kenyaner kan dog se frem til meget stærk modstand fra Etiopiens Derartu Gerefa, der så sent som i februar blev nr. fire i det stærke maratonløb i Sevilla.

Det er dog ikke kun løbere fra de velkendte østafrikanske nationer, som forventes at være med fremme. En af dem kunne være Finlands Alisa Vainio, der sidste år satte nationsrekord med 2:27,26 og dermed nærmer sig OL-kravet på 2:26,50. Et andet bud kommer fra Mongoliet, der råder over Khishigsaikhan Galbadrakh, som ved Tokyo Marathon for to måneder siden blev en overraskende nr. 8 i nationsrekord 2:26,32 timer.

Hurtigst af alle 15.000: Gadisa Birhanu
Hurtigste tid af alle 15.000 deltagere har Gadisa Birhanu. Den 31-årige etiopier løb nemlig så stærkt som 2:04,59, da han sidste år vandt Sevilla Marathon. Med 10 mænd tilmeldt på en tid under de 2:10 timer er niveauet her også ganske højt. En af dem er Japans Tsubasa Ichiyama, som er klar til sit første løb I Europa nogensinde, og med en bedste tid på 2:07,41 må han også regnes blandt favoritterne. Mongoliets Ser-Od Bat-Ochir spås ikke nogen vinderchance, men den 42-årige legende er alligevel en af de helt store profiler. Således har han deltaget i maraton ved samtlige OL siden Athen 2004 og kan måske nå sit sjette OL med en god indsats i København, hvor han også deltog i fjor.

“Vi er begejstrede for at kunne præsentere et så stærkt felt af eliteløbere til årets Copenhagen Marathon – både på mande- og kvindesiden,” siger Dorte Vibjerg, CEO i Sparta Atletik & Løb.

“Det er en stor blåstempling af Copenhagen Marathon som organisation og af København som by. Det viser, at vi har de helt rigtige rammer for at løberne kan præstere noget stort på en flot, flad og hurtig rute gennem København og Frederiksberg. Så hvis man vil opleve nogle af verdens hurtigste løbere folde sig ud, er København det helt rigtige sted at være på søndag.”

Kenyaneren Mathew Chekwurui er i øvrigt hyret som “hare” til en sluttid på lige under 2:07 timer – markant under den løbsrekord, som Eritreas Berhane Tsegay satte for to år siden med 2:08,23. Samtidig er det tæt på OL-kravet på 2:06.50, så det bliver spændende at se, hvem der vil koble sig på det tog.

Fakta om Copenhagen Marathon

• Startskuddet går søndag d. 5. maj 2024 med start kl. 9.30
  • Der er udsolgt med 15.000 tilmeldte i 2024
  • Sparta afholdt første gang maraton i 1980 med 995 tilmeldte
  • Siden 1980 har Sparta årligt afholdt maraton (med undtagelse af 2020 og 2021)
  • Arrangøren er Sparta Atletik & Løb
  • Den 4. juni i år er det igen muligt at få en startplads til Copenhagen Marathon, når der åbnes for salget til næste års udgave.

Morten Eklöf Risager
Presseansvarlig, Sparta Atletik & Løb
mrisager@sparta.dk

Sparta Atletik & Løb er Danmarks førende løbe- og atletikklub med 1800 medlemmer og en af Europas største løbsarrangører af events som CPH Half, CPH Marathon, DHL Stafetten København og Copenhagen Athletics Games.