Salling Group og Starbucks bakker op om national emballageordning: Indfører genbrugskopper fra i morgen
Borgmestrene i Danmarks tre største byer opfordrer regeringen til at indføre pant på takeaway-emballage. En ordning som Salling Group og Starbucks hilser velkommen.
Alt for meget takeaway-emballage flyder i skraldespande og naturen. Derfor bakker Salling Group og Starbucks op om borgmestrene fra landets tre største byer, som direkte opfordrer regeringen til at indføre en national pantordning på takeaway-emballage, som man kender det fra bl.a. flasker og dåser.
“Vi er glade for at se, at borgmestrene fra landets tre største byer direkte opfordrer til en national genbrugsordning for emballage, som vi i Salling Group har skubbet på for gennem længere tid. Vi har gode vaner, når vi panter vores dåser, og den vane skal vi også have, når det omhandler takeaway-emballage,” siger kommunikations- og bæredygtighedsdirektør i Salling Group, Henrik Vinther Olesen.
Som et skridt i den rigtige retning går Starbucks fra i morgen, 1. maj, med i forsøgsordningen i Aarhus, hvor man har implementeret et retursystem til to-go-kopper. Det kommer til at ske i de to caféer, som ligger henholdsvis i Salling Aarhus og i Borgporten tæt på Aarhus Domkirke.
Head of Franchise i Starbucks, Michael Hald, er positiv overfor ordningen.
“Hvert år bruges og smides rigtig mange to-go-kopper i skraldespanden. Det kan mindskes med det nye system, som vi i Starbucks er glade for at kunne bakke op om,” siger Michael Hald.
Han håber, at forsøgsordningen i Aarhus kan være med til at bane vejen for et nationalt retursystem.
“Det er en ordning, som giver rigtig god mening. Det er en god idé at returnere to-go-emballage, som vi kender det fra blandt andet juice, sodavand og nu også kaffekopper. Det er meget bedre, at det kan genbruges, så det ikke ender i skraldespanden eller endnu værre i naturen,” understreger Michael Hald.
I mange år har gæsterne kunne medbringe sin egen kop i Starbucks og dermed undgå at få en to-go-kop. Derudover bliver drikkevarerne serveret i enten glas eller porcelænskopper, hvis gæsterne sidder og nyder kaffen, kakaoen eller teen i caféen - alt sammen for at mindske brugen af engangsemballage.
FAKTA:
- To-go-pantkopperne kan kun afleveres i en af de opstillede automater rundt omkring i Aarhus og altså ikke direkte hos Starbucks
- I Starbucks kan man købe en to-go-pantkop, når man bestiller den mindste størrelse af varme drikke
- Gæsterne betaler fem kroner for koppen, som de får retur, når de panter den i en af automaterne
- Forsøgsordningen med to-go-pantkopper er opstået i et samarbejde mellem Aarhus Kommune og TOMRA
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comOm Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 59.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 12 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 2,1 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Salling Group og DBU indgår største partnerskab nogensinde13.5.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Nyt partnerskab mellem landets største dagligvarekoncern og DBU sætter ligeværd, bedre trivsel og uddannelse på banen i en historisk aftale på tværs af landshold, græsrødder og fodboldskoler for børn.
Salling Group og PFA indgår ny pensionsaftale med fokus på klima og sundhed8.5.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter grundige og konstruktive forhandlinger indgår Salling Group ny og forbedret pensions- og sundhedsaftale med PFA. Med den nye aftale får Salling Group en grønnere pensionsordning og en udvidet sundhedsforsikring, som dækker flere medarbejdere og sikrer bedre tilbud end tidligere.
Salling Group og Hjernesagen måler dit blodtryk, mens du handler7.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Forhøjet blodtryk er lig med forhøjet risiko for stroke, fællesbetegnelsen for blodprop og hjerneblødning. Derfor gør Hjernesagen, Salling Group og Salling Fondene det nu let og gratis at få målt sit blodtryk under indkøbsturen. Målet er at nå ud til alle dele af Danmark og nedbringe antallet af stroke.
Salling Group leverer rekordomsætning og udbygger positionen som markedsleder i Danmark29.4.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med rekordomsætning og forbedret indtjening genfandt Salling Group momentum i 2023 trods inflation og et ustabilt marked. Butikskonverteringer, nyåbninger og fokus på kunderne blev gennemgående overskrifter for dagligvarekoncernen i Danmark, Tyskland og Polen.
Paris 2024: Store danske virksomheder og topatleter: "Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene!"17.4.2024 13:15:09 CEST | Pressemeddelelse
Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum