Nyt fænomen i Danmark: Nu kan flåtbid føre til gigt hos mennesker

I Esbjerg har seks mennesker fået konstateret gigt efter en borrelia-infektion. Lægerne har ellers hidtil troet, at den type borrelia-infektion slet ikke fandtes i Danmark.

“Det er aldrig set før herhjemme i så stort omfang”.

Sådan siger lektor, ph.d. Nanna Skaarup Andersen, afdelingslæge ved Klinisk Mikrobiologisk Afdeling på Odense Universitetshospital, om en ny type Borrelia-infektion, som nu er fundet flere steder i Danmark. Primært omkring Marbæk Plantage i Esbjerg. Men også i Aalborg, Gødstrup og Sønderborg er der fundet enkelte tilfælde.

Borreliabakterien kan ubehandlet udløse gigt i et led eller to led. Typisk i knæet. På den måde adskiller den sig fra den klassiske leddegigt, der normalvis rammer leddene symmetrisk, dvs. i begge hænder, fødder eller knæ.

“Der er ikke tale om leddegigt, men den kan være lige så livskvalitetsnedsættende,” siger Philip Rask Lage-Hansen, overlæge ved reumatologisk afdeling på Esbjerg Sygehus, der tilser de ramte patienter.

Kun få tilfælde indtil nu
Infektionen har været kendt siden 1970’erne i Nordamerika, men der har kun været meget få tilfælde herhjemme de seneste 40 år. Indtil i 2021, hvor den første patient i Esbjerg blev registreret.

“Vi ved, at den også er fundet i Sverige, Frankrig og Tyskland. Nu finder vi den så også i flere tilfælde i Danmark koncentreret i et meget specifikt område. Det har medført, at denne Borrelia-art nok er større forekommende, end hvad vi hidtil har antaget,” siger Philip Rask-Lage Hansen.

Forskerne er derfor nu gået i gang med at undersøge udbredelsen nærmere for på den måde at finde ud af, om der er tale om tilfældige fund, eller om der kan være tale om et overset fænomen, der kan sprede sig.

Skrap kur hjælper
Som patient har man ingen chance for at vide, om man har fået sin gigt på grund af en Borrelia-infektion. Det kræver en særlig undersøgelse af ledvæsken i leddene, som lægerne foretager på Odense Universitetshospital.

Den gode nyhed er dog, at lægerne med de nye fund nu også har fundet en metode til at kurere gigten på.

“Fire ud af de seks patienter fra Esbjerg er helt raske, og de to sidste er aktuelt symptomfri på nuværende gigtbehandling efter lang tids sygdom,” siger Philip Rask-Lage Hansen, der har givet patienterne antibiotika for at slippe af med infektionen.

“Det er en ret effektiv behandling, men det er en skrap kur, der er givet over fire uger,” uddyber han.

Lige nu er Pfizer i gang med at udvikle en vaccine mod denne Borrelia, men den er altså endnu ikke på markedet.

Derfor er det vigtigt at holde øje med, om man får flåter på sig, når man bevæger sig udenfor i skovområderne.

Du kan minimere risikoen for at blive bidt af flåter ved at tage nogen forholdsregler, når du er udendørs.

• Iklæd dig tøj, der dækker huden særligt omkring fødder og ben. Dvs. lange bukser, strømper og støvler.
  • Stop evt. bukserne ned i strømperne.
  • Tøj i lyse farver gør det lettere at se skovflåter og dermed lettere at fjerne eventuelle skovflåter på tøjet.
  • Børst dit tøj af før du går indenfor, for at fjerne eventuelle skovflåter på tøjet.

Kilde: Falck