Topdanmark fastholder stærk kerneforretning i kvartal med ekstremt vejr

Kunder i Topdanmark har i tredje kvartal 2023 anmeldt 51 procent flere vejrskader sammenlignet med gennemsnittet for de seneste fem år. Kvartalet har også budt på en positiv udvikling i selskabets underliggende forretning, og Topdanmark foretager nu en mindre opjustering.

Topdanmark kommer ud af de første ni måneder af 2023 med et overskud på 894 mio. kroner efter skat. Det er 11,3 procent højere end tilsvarende periode året før.

”Vi leverer et fornuftigt resultat og formår at fastholde en stærk kerneforretning i en periode præget af makroøkonomisk usikkerhed, et forholdsvist højt niveau af skader og en fortsat forhøjet kerneinflation. Det medfører samlet set en mindre opjustering af vores nettoresultat for helåret,” siger Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark.

Topdanmark forventer nu et nettoresultat for 2023 på 1.100-1.210 mio. kroner mod tidligere 1.050-1.200 mio. kroner

Resultatet er ekstraordinært påvirket af ekstreme vejrbegivenheder, hvor kunder har været ramt af både tørke, kæmpehagl, storm og skybrud. Topdanmark har indtil videre i år haft udgifter for 268 mio. kroner til kunder ramt af vejrskader, som blandt andet medvirker til, at selskabets combined ratio lander på 83,5 for årets første ni måneder.

”Sommeren 2023 har været atypisk med den vådeste juli nogensinde registreret i Danmark og en usædvanlig våd og blæsende start på august. Det har med andre ord været et travlt og begivenhedsrigt kvartal, og vi har hjulpet både vores privat-, landbrugs- og erhvervskunder. Alene i tredje kvartal har kunder anmeldt 51 procent flere vejrskader sammenlignet med gennemsnittet de seneste fem år,” siger Peter Hermann.

Heriblandt har tre ud fire landbrugskunder i Topdanmark med en afgrødeforsikring fulgt selskabets opfordring om at anmelde en skade i kølvandet på forsommerens ekstreme tørke.

Vækst i kerneforretning
Ser man på Topdanmarks kerneforretning, har den udviklet sig positivt i tredje kvartal. Det viser nøgletal for selskabets underliggende forretning.

Den underliggende skadesprocent, som blandt andet er renset for vejr- og storskader, er forbedret med 1,8 procentpoint i forhold til samme periode året før. Det skyldes blandt andet Topdanmarks kontinuerlige fokus på effektiviseringer.

Topdanmarks præmieindtægter er vokset med 2,0 procent på linje med selskabets mål om at skabe lønsom vækst.

Samlet for årets første ni måneder har Topdanmark udbetalt omkring 4,9 mia. kroner til erstatning og udbedring af skader hos kunder på tværs af alle divisioner.

Digitalisering tager fart
I tredje kvartal har Topdanmark fortsat investeringerne i den digitale transformation, samtidig med at kundetilfredsheden online er blevet øget. Investeringerne skal bidrage til at indfri målet om, at 80 procent af alle kundehenvendelser skal kunne klares på 20 sekunder.

For at understøtte ambitionerne har Topdanmark også igangsat et stort projekt med at relancere selskabets hjemmeside og udvikle en ny app. Begge platforme skal gøre det nemmere for kunder at anmelde skader og købe forsikringer online.

”Som en del af Topdanmarks største investering nogensinde er vi nu for alvor kommet dertil, hvor vi kan bygge oven på vores nye IT-infrastruktur med smarte og innovative funktioner. Alt sammen med den ambition, at det skal være nemt og enkelt at være kunde i Topdanmark,” siger Peter Hermann.

Topdanmark.dk er nu den kanal, hvor selskabet har flest interaktioner med kunder. En opgørelse fra Topdanmark viser, at selskabets hjemmeside har over 300.000 månedlige besøg, og 55 procent af besøgene sker via mobil.

5 nedslag i Q1-Q3 2023:

• Resultat efter skat: 894 mio. kroner (Q1-Q3 2022: 803 mio. kroner)
  • Præmieindtægter: 7,557 mia. kroner (Q1-Q3 2022: 7,412 mia. kroner)
  • Vækst i præmieindtægter: 2,0 procent (Q1-Q3 2022: 3,4 procent)
  • Combined ratio inklusive afløb: 83,5 (Q1-Q3 2022: 82,8)
  • Investeringsresultat: -12 mio. kroner (Q1-Q3 2022: -436 mio. kroner)

Topdanmark er et af landets største forsikringsselskaber.

Vi er 2.100 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder og 600.000 privatkunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.